Toch lopen veel scholen én hulpverleners in de samenwerking aan tegen veel frustraties, waardoor met regelmaat hulp niet goed van de grond komt. Dit, terwijl op veel plaatsen in Nederland zowel het speciaal onderwijs als de jeugdhulp sterk groeit - en gezamenlijke antwoorden nodig zijn. In Amsterdam en Den Haag is de afgelopen jaren ruime ervaring opgedaan met het aanbieden van specialistische jeugdhulp in de school aan leerlingen en ouders met sociaal-emotionele, gedrags- en/of traumaproblematiek. In deze sessie word je meegenomen in hoe deze samenwerking is opgezet, welke dilemma’s, drempels je tegenkomt en wat deze samenwerking oplevert. We bespreken praktijkvoorbeelden van de Mr. de Jonghschool - speciaal onderwijs cluster 4 - en van de Liduina basisschool - regulier onderwijs, en denken mee over hoe jij de samenwerking met jouw partners kunt verstevigen.
Leerdoelen:
1. Je doet inspiratie op om zelf stappen te zetten op weg naar warme en intensieve samenwerking tussen jeugd- en gezinshulp op school.
2. Je hebt zicht op wat hiervoor nodig is vanuit de school en vanuit de hulpverlening.
3. Je hebt kennis over wat deze vorm van samenwerking oplevert voor leerlingen, ouders, de school en de hulpverleners.
Voor wie?
Zorgcoördinatoren, hulpverleners, behandelaars, beleidsmedewerkers, intern begeleiders, directeuren en geïnteresseerde leerkrachten van zowel het (speciaal) basis- als het voortgezet onderwijs.
Leeftijdscategorie: Kinderen van alle leeftijden