Sounds of Change traint professionals –hulpverleners, docenten, muzikanten en psychologen - om de kracht van muziek te gebruiken in hun werk met (getraumatiseerde) kinderen, jongeren en volwassenen. Vaak als onderdeel van psychosociale ondersteuning.
Lucas Dols, oprichter/directeur
En dat is het ook! Denk maar eens aan:
• Waar begin je binnen een onderwijsorganisatie met veel verschillende professionals?
Janneke de Vreeze, orthopedagoog Gymnasium Novum/ ambulant begeleider bij de AED". en
Jolanda Buijze, ambulant onderwijsspecialist bij het OPDC van het Samenwerkingsverband Zuidholland-West, voortgezet onderwijs
Je kunt je niet veilig denken: Tussen "veilig zijn' of 'je veilig voelen' zit vaak een groot verschil.
Drs. Stefanie van Ruijven, eigenaar en hoofdopleider Hechter! Stefanie werkt ruim 25 jaar in de hulpverlening: gestart in de verstandelijk gehandicapte zorg, en via de jeugdhulpverlening de stap gemaakt naar de GGZ. Zij werkt nu al ruim 15 jaar als gezinsbehandelaar op een polikliniek voor complex getraumatiseerde kinderen en hun ouders.
Door als een team om een kind heen te staan kun je de veerkracht van een kind vergroten, de samenwerking met ouders is daarin cruciaal.
Marthe Schneijderberg, GZ-psycholoog bij het Kinder- & Jeugdtraumacentrum van Kenter Jeugdhulp en trainer op het gebied van traumasensitief onderwijs, opvoeden en begeleiden
Welke praktische manieren zijn er om bij mezelf in te checken en mijn eigen alarmbel zo rustig mogelijk te houden, zowel vóór, tijdens en ná een lesdag?
Anne van den Ouwelant, oprichter en directeur van Trauma Company, International trainer in trauma sensitieve ondersteuning in Nederland en oorlogs- en conflictgebieden, auteur van "Wanneer de (alarm)bel rinkelt"
Hoe kun je als leerkracht leerlingen helpen begrijpen dat wat je meemaakt van invloed is op wat er gebeurt in je hoofd, je hart en je lijf?
Loes van Amelsvoort, leerkracht, gedragsspecialist trainer en coach TSO,
MSc. Saskia Verlegh-van Voorst, leerkracht, orthopedagoog en trainer TSO, beiden werkzaam bij Koraal en
Petra Helmond, gz-psycholoog, themaexpert gehechtheid en senior onderzoeker bij Levvel
In deze praktijkgerichte workshop ontdek je hoe cultureel sensitief en traumasensitief lesgeven hand in hand gaan bij het creëren van een veilige en inclusieve leeromgeving.
Grietje Drooglever, onderwijsadviseur gedrag en schoolklimaat bij Het ABC, trainer TSO, Vreedzame School, Klassenkracht en Vertrouwenspersoon
Voor jonge kinderen kan jij als volwassene echt het verschil maken, en al helemaal voor kinderen die al veel hebben meegemaakt. Traumasensitief werken is goed voor alle kinderen, maar hoe doe je dat bij een heel jong kind dat nog niet praat?
Paulien Bakker, Orthopedagoog i.o. tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP/ Schoolpsycholoog en trainer TSO. Paulien werkt als schoolpsycholoog op een school voor speciaal onderwijs voor kinderen tussen de 4 en 7 jaar. Zij heeft daarnaast ervaring binnen het regulier onderwijs en de kinderopvang/VVE.
In deze deelsessie geen presentatie maar een uitgelezen kans om zelf je vragen te stellen aan en in gesprek te gaan met een aantal experts op het gebied van traumasensitief onderwijs.
Desiree Middelkoop, schooldirecteur van de Prof. Dr.Ic. van Houteschool (sbo), Eefje van Leeuwen, Schoolpsycholoog Kinder- en Jeugd NIP, trainer en beleidsontwikkelaar TSO, Lianne Koper, Leerkracht sbo met brugfunctie naar vo en Marije van Etten, GZ-psycholoog en psychotherapeut, trainer én train-de-trainer TSO
Als school kun je het niet alleen als er voor leerlingen en hun ouders hulpverlening nodig is. En ook voor hulpverleners is er veel te winnen als school en ouders een belangrijke plek krijgen binnen de behandeling.
Drs. Vera Ram, orthopedagoog, zorgcoördinator Mr. de Jonghschool (SO-cluster 4), beleidsmedewerker, stichting Orion en
Drs. Michiel Asselman, orthopedagoog-generalist & praktijkonderzoeker, stichting Orion en Liduina Basisschool, Lucas Onderwijs