Door als een team om een kind heen te staan kun je de veerkracht van een kind vergroten, de samenwerking met ouders is daarin cruciaal.
Marthe Schneijderberg, GZ-psycholoog bij het Kinder- & Jeugdtraumacentrum van Kenter Jeugdhulp en trainer op het gebied van traumasensitief onderwijs, opvoeden en begeleiden
Welke praktische manieren zijn er om bij mezelf in te checken en mijn eigen alarmbel zo rustig mogelijk te houden, zowel vóór, tijdens en ná een lesdag?
Anne van den Ouwelant, oprichter en directeur van Trauma Company, International trainer in trauma sensitieve ondersteuning in Nederland en oorlogs- en conflictgebieden, auteur van "Wanneer de (alarm)bel rinkelt"
Hoe kun je als leerkracht leerlingen helpen begrijpen dat wat je meemaakt van invloed is op wat er gebeurt in je hoofd, je hart en je lijf?
Loes van Amelsvoort, leerkracht, gedragsspecialist trainer en coach TSO,
MSc. Saskia Verlegh-van Voorst, leerkracht, orthopedagoog en trainer TSO, beiden werkzaam bij Koraal en
Petra Helmond, gz-psycholoog, themaexpert gehechtheid en senior onderzoeker bij Levvel
Waar taal tekortschiet, biedt kunst een ingang om tot expressie te komen voor leerlingen die veel hebben meegemaakt.
Karel Simons, Onderwijsontwikkelaar/ Kunstdocent
In deze praktijkgerichte workshop ontdek je hoe cultureel sensitief en traumasensitief lesgeven hand in hand gaan bij het creëren van een veilige en inclusieve leeromgeving.
Grietje Drooglever, onderwijsadviseur gedrag en schoolklimaat bij Het ABC, trainer TSO, Vreedzame School, Klassenkracht en Vertrouwenspersoon
Als kind zonder zijn biologische ouders groeide Andy Oppong op in Ghana, tot hij plotseling hoorde dat hij binnen enkele weken naar Nederland zou verhuizen voor gezinshereniging.
Andy Oppong, expert en ervaringsdeskundige cultuursensitief werken en oprichter van organisaties Lokaal 0 (www.lokaalnul.nl) en Cultuurtolk (www.cultuurtolk.nl)
Voor jonge kinderen kan jij als volwassene echt het verschil maken, en al helemaal voor kinderen die al veel hebben meegemaakt. Traumasensitief werken is goed voor alle kinderen, maar hoe doe je dat bij een heel jong kind dat nog niet praat?
Paulien Bakker, Orthopedagoog i.o. tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP/ Schoolpsycholoog en trainer TSO. Paulien werkt als schoolpsycholoog op een school voor speciaal onderwijs voor kinderen tussen de 4 en 7 jaar. Zij heeft daarnaast ervaring binnen het regulier onderwijs en de kinderopvang/VVE.
In deze deelsessie geen presentatie maar een uitgelezen kans om zelf je vragen te stellen aan en in gesprek te gaan met een aantal experts op het gebied van traumasensitief onderwijs.
Kelly van der Koelen, locatiedirecteur Orion College Amstel (VSO), Saskia Boogert, Schoolpsycholoog Kinder- en Jeugd NIP, trainer en beleidsontwikkelaar TSO, Linda van der Vliet, leerkracht cluster IV en trainer TSO en Luca Walburg , kartrekker en trainer TSO en zorgcoördinator binnen so en vso
In deze deelsessie geen presentatie maar een uitgelezen kans om zelf je vragen te stellen aan en in gesprek te gaan met een aantal experts op het gebied van traumasensitief onderwijs.
Desiree Middelkoop, schooldirecteur van de Prof. Dr.Ic. van Houteschool (sbo), Eefje van Leeuwen, Schoolpsycholoog Kinder- en Jeugd NIP, trainer en beleidsontwikkelaar TSO, Lianne Koper, Leerkracht sbo met brugfunctie naar vo en Marije van Etten, GZ-psycholoog en psychotherapeut, trainer én train-de-trainer TSO
Als school kun je het niet alleen als er voor leerlingen en hun ouders hulpverlening nodig is. En ook voor hulpverleners is er veel te winnen als school en ouders een belangrijke plek krijgen binnen de behandeling.
Drs. Vera Ram, orthopedagoog, zorgcoördinator Mr. de Jonghschool (SO-cluster 4), beleidsmedewerker, stichting Orion en
Drs. Michiel Asselman, orthopedagoog-generalist & praktijkonderzoeker, stichting Orion en Liduina Basisschool, Lucas Onderwijs